「ニッポン画」とは

 

一、現在の日本の状況を端的に表現する絵画ナリ

 一、ニッポン独自の笑いである「諧謔」も持った絵画ナリ

 一、ニッポンに昔から伝わる絵画技法によって描く絵画ナリ

 

NIppon-ga is

Art that express the present situation of Japan directly.

Art that has a Japanese traditional style of humor called "KAIGYAKU".
Art that using the traditional painting techniques in Japan.

 

 

 

私は日本画ならぬ「ニッポン画」というものを描いています。それは日本の昔の絵画を現代の視点で再構成したものです。

 私には、現代の日本の生活はとても多層的で混沌としているように感じられます。
 縄文の情熱、弥生の素朴な均整、奈良の祈り、平安の雅、鎌倉の質実剛健、室町の花、安土桃山の豪壮、江戸の太平と粋。これらは中国を中心とした東アジア文化圏と、ときには密接に、ときにはゆるやかに連動しながらはぐくまれてきました。そしてその後開国による西洋文化の流入がはじまり、さらに文化は多層的な性質を帯びていきます。明治の文明開化と大正のロマン、昭和の経済成長、そして平成の混沌。
 その一つひとつの価値観はそれぞれに断絶しているように見えながら、実はずっとゆるやかに繋がっているのです。私には、現代の日本の生活はとても多層的で混沌としているように感じられます。

 近代建築であるはずのマンションに、申し訳程度とはいえ和室を作ってしまう感覚。逆に和室でも暮らし向きに合わせてテーブルを置いてしまえる室礼。桜が待ち遠しいのに、いざ咲いたらブルーシートを引いてしまう心。和食屋にも洋食屋にもある「トンカツ」というメニュー。カレーとラーメンが国民食のようになっていること。コンビニでおにぎりとサンドイッチが隣にならんでいること。「とりあえずビール」なのに「それじゃ熱燗」と言ってしまうこと。花火の日、彼女は浴衣なのに自分はTシャツなこと。朝パン、昼パスタでも夜はご飯とみそ汁なこと。高温多湿なのにネクタイをしていること。それなのにあらためてクールビズと言ってみること。ジーパンを履いて畳の部屋でソファーに座って緑茶を飲むこと。漫才のステージの後に松が描いてあること。パソコンに筆で書いたようなフォントがあること・・・。

 昔は日本画に対する否定やアンチテーゼ、もしくは近・現代文明のパロディーとして自分の作品を描いていた時期もありました。しかし今の私にはこの現在の混沌が愛おしい。

 そんな私は今日も着物にスニーカーを履いて街を闊歩し、墨を擦って「ニッポン画」を描くのです。

I draw “Nipponga” which is different from Nihonga (Japanese painting). “Nipponga” restructured traditional Nihonga from a modern point of view.

I feel that the life in modern Japan is very multilayered and chaotic. The passion of Jomon, the simple proportionality of Yayoi, the prayer of Nara, the elegance of Heian, the austerity and fortitude of Kamakura, the bloom of Muromachi, the dynamism of Azuchi-Momoyama, the peace and stylishness of Edo. These were developed in conjunction with East Asian cultural area centering on China sometimes closely and sometimes moderately. Then, the influx of Western culture began after Japan opened the country, and Japanese culture started to assume an increasingly multilayered character. The cultural enlightenment of Meiji, Taisho Romanticism, the economic growth of Showa, and the chaos of Heisei.
Each of the values looks disconnected, but actually, they have been always connected moderately.

The sense which builds a small Japanese-style room in a condominium which should be a modern building. On the other hand, the interior decoration which sets a dining table in the Japanese-style room to fit our lifestyle. The mind which eagerly awaits cherry blossoms but spreads a blue plastic sheet under them in full bloom. The menu “tonkatsu (fried pork cutlets)” is served in both Japanese food restaurants and Western food restaurants. Curry and ramen are two of the most popular foods in Japan. Rice balls and sandwiches are next to each other on store shelves in convenience stores. At pubs, we start with a beer but next, order a warmed sake. Young women go to fireworks displays in summer kimonos but young men go in T-shirts. I eat bread for breakfast, pasta for lunch, but rice and miso soup for supper. We wear ties even in a hot and humid climate but recommends Cool Biz at the same time. We sit on sofas and have some green tea with wearing jeans in a tatami (straw-matted) room. A picture of pine trees is on the back of comic dialogue stage. Brush style fonts are available in computers…

I used to draw them in my works as a denial or antithesis of Nihonga, or a parody of modern civilization. However, my present self love this current chaos.

As I always do, I will walk around in a kimono and sneakers, and grind an ink-cake to draw “Nipponga” today.

 

* Jomon, Yayoi, Nara, Heian, Kamakura, Muromachi, Azuchi-Momoyama, Edo, Meiji, Tiasho, Showa, and Heisei are the names of different periods of Japanese history. In each of the period, a characteristic culture was developed.